امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://amindvm.cloob24.com
0

 

ریکاوری خروس در تولید:

در دوران پرورش معمولا خروسها جداگانه و در سالنی مستقل از مرغها نگهداری می شوند. سالن بر اساس وزن خروسها ممکن است به دو یا سه پن تقسیم بندی شود تا یکنواختی آنها در بالاترین حالت ممکنه بدست آید. و تغذیه آنها هدفمند و بر اساس نسبت وزنی آنها با استاندارد نژادی تنظیم می شود. در اواخر دوره پرورش و قبل از اختلاط مرغ و خروس، هم وزن و هم یکنواختی قسمت اعظم خروسها مناسب می باشد اما چه اتفاقی رخ می دهد که بعد از چند هفته از اختلاط، هم یکنواختی و هم وزن خروسها به هم میخورد. تعدادی از آنها وزن از دست می دهند و تعدادی هم اضافه وزن کسب می کنند. در فارمها برای تغذیه خروسها در دوران پرورش از همان دانخوری مرغ  البته بدون گریل استفاده می شود و تعداد دانخوری خروس بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد. بنابراین وقتی به سالن مرغها منتقل می شوند مدتی سردرگم هستند توصیه می شود تعداد زیادی دانخوری خروس در دوران پرورش در سالن خروس قرار دهید تا به آن عادت کنند. همچنین توصیه می شود تعدادی هم تراف دانخوری مرغ که گریل آن نصب شده نیز قرار دهید ولی دان در آنها ریخته نشود با این کار خروسها در اوایل اختلاط از دانخوری مرغها با توجه به عادتی که از دوران پرورش دارند استفاده نخواهند کرد. اگر در زمان توزیع دان خروسها در تولید مخصوصا در اوایل، خروسی را سرگردان دیدید آن را گرفته و در کنار دانخوری خروس رها کنید به طور مداوم در چند روز اول چینه دان خروسها را چک کنید و اگر خالی می باشد در جایی مناسب آنها را تغذیه کنید. گرسنگی و عدم تغذیه مناسب خیلی سریعتر و بیشتر  از آنچه فکر می کنیم به باروری خروسها آسیب میزند.

 

رنگ صورت خروسها واضحترین علامت مناسب بودن تغذیه آنها می باشد هر چه سرخ تر و پر رنگ تر باشد بهتر است البته به شرطی که اضافه وزن آنها را هم مد نظر داشت. وقتی خروسها را با مرغها مخلوط شدند نباید بلافاصله دان را از رشد به دان خروس تبدیل کرد چرا که رشد آنها تمام نشده و تا هفته 30 به بلوغ کامل نمیرسند بنابراین دان رشد را حداقل تا هفته های 28 تا 30 به تاخیر باید انداخت این بیشتر در مورد مدیرانی است که اصرار بر یکسان بودن میزان دان مصرفی با  میزان دان استاندارد نژادی دارند. چرا که پروتئین دان رشد از پروتئین دان خروس بیشتر است و باعث می شود رشد بیضه ها تا حد ایده آل ادامه داشته باشد. مراقب دان دزدی مرغها و خروسها از همدیگر باشید. مخصوصا خروسها، چرا که هم از دان خود میخورند هم از دان مرغها و پروتئین دان مرغ مخصوصا جیره تولید یک بالاست و به آسانی باعث اضافه وزن خواهد شد. نکته قابل توجه در مورد توزیع خروسها در سالن مرغها این است که سعی شود خروسهای با وزن های مشابه به یک سالن اختصاص داده شود تا در هنگام تعیین میزان دان مصرفی، وزنها واکنش های مشابه داشته باشند و خود دان عاملی باعث بهم خوردن یکنواختی نشود. در تجربه ای جهت یکنواخت نگه داشتن وزن خروسها، دان خروس از نظر درصد پروتئین و میزان انرژی 8 درصد رقیقتر تنظیم شد تا میزان دان بیشتری داده شود. البته بعد از هفته 30. در مورد خروسهای نژاد هایی که به اصطلاح گوشتی تر هستند می توان این کار را زودتر هم انجام داد چرا که واکنش آنها به دان زیاد بوده و به دلیل ضریب تبدیل بالا، یکنواختی خیلی زود بهم میریزد یا اینکه خیلی زود اضافه وزن می گیرند.

 

 از نشانه های دان دزدی در خروسها وزن زیاد آنهاست علامت دیگر که هم نشان دهنده تغذیه  از محلی غیر از دانخوری خروس است و هم نشان دهنده تغذیه ضعیف است، رشد نوک خروس و حالت منقار عقابی شدن است. اما دلیل آن چیست؟. وقتی مرغ یا خروس فقط از دانخوری های مخصوص خودشان تغذیه می کنند به علت نوک زدنهای متوالی به ترافهای دانخوری یا بشقابهای دانخوری، نوک آنها سائیده می شود. و منقار مجال بلند شدن ندارد البته خصوصیات نژادی ممکن است در میزان رشد موثر باشد.  وقتی خروسی از ریزش دان در سر زاویه ها یا ترافها روی کود تغذیه می کند، کود نرم نمی تواند باعث سائیده شدن نوک شود، و منقار رشد خواهد کرد خروسی هم که تغذیه ضعیف دارد و مرغ های ناتخم هم رشد نوک دارند. در مورد خروس های چاق که نوک بلند هم دارند می توان گفت که محل ریزش دان را پیدا کرده اند و از آنجا تغذیه می کنند و وقتی این محل ریزش تعمیر شده و ریزش قطع می شود این خروسها دچار سوء تغذیه شده و در صورت تغذیه مجدد از دانخوری خروس دیده شده که نوک بلند مانع دانخوردن می شود ودر نهایت هم به طرز نامتناسبی میشکند. توصیه می شود هم محل های دان دزدی مرغ و خروس را مسدود شود و هم خروسهای ضعیف را که توانایی رقابت در تغذیه ندارند را جمع‌آوری و ریکاوری کرد. قابل ذکر است که اگر درصد خروس در سالن کاهش داده می شود، حتما از میزان دانخوری خروس در سالن هم متناسب با تعداد حذف شده، کاسته شود.

 

 اغلب اوقات با اینکه اقدامات لازم برای تغذیه یکنواخت خروسها صورت می گیرد باز هم در سالن شاهد تنوع وزنی خواهیم بود. در این حالت یک پن کوچک در سالن می تواند کمک زیادی جهت ریکاوری خروس ها انجام دهد. خروسهای ضعیف یا خروسهایی که رنگ صورت آنها در حال سفید شدن است یا عضلات سینه در حال تحلیل رفتن و خنجری شدن هستند یا خروسهای خیلی فعال را می توان در این پن قرار داد. البته نباید تراکم بالا رود. در این پن مرغ نباید باشد چون توسط خروسها به فنا خواهد رفت. دان این خروسها را 10 تا 15 گرم بیشتر از خروسهای نرمال قرار دهید. یا  بهتر است 5 گرم دان و 10 گرم دانه جو به آنها داد تا زودتر به حالت نرمال برگردند. مراقب چاق شدن آنها باشید. معمولا در طی نهایتا 10 روز خروسها قابل بر گرداندن به سالن می شوند. اگر لامپی بالای پن وجود دارد آنرا خاموش کنید. این خروسها را علاوه بر دان از طریق آب آشامیدنی هم میبایست تقویت کرد ازجمله با (مولتی ویتامین+اسید امینه)، (مولتی ویتامین +عناصر کم یاب)، (مولتی ویتامین +مواد معدنی). هم چنین می توان تزریق(ایی سلنیم)هم انجام داد. در تجربه ای به چنین خروسهایی قبل از خارج کردن از پن یک سی سی لینکواسپکتین  تزریق شد که در کاهش لنگش موثر بود. برای انجام این حمایت ها از خروس لازم نیست حتما مشکلی داشته باشند تا در پن ریکاوری قرار گیرند. می توان به نوبت هر با تعدادی خروس را در پن قرار داد و بعد از چند روز  حمایت تغذیه ای و قبل از آنکه چاق شوند از پن خارج کرده و داخل سالن انداخت. حتما علامت گذاری شوند تا خروسهای علامت نخورده هم ریکاوری شوند. با این کار علاوه بر یک ریکاوری تغذیه ای، یک استراحت جنسی هم خواهند داشت و وقتی دوباره وارد گله می شوند اشتیاق بیشتری برای جفت گیری دارند.  چرا که گاهی مواقع خروس برای فعالیت زیاد در جفت گیری،  حفظ سلسله مراتب اجتماعی و در گیری با خروسهای دیگر از تغذیه خود باز میماند و این ریکاوری کمک خواهد کرد که شرایط بدنی خود را بازسازی کند.

 کریم خانی   

 

نتیجه گیری:

1-در فارمها برای تغذیه خروسها در دوران پرورش از همان دانخوری مرغ  البته بدون گریل استفاده می شود و تعداد دانخوری خروس بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد. بنابراین وقتی به سالن مرغها منتقل می شوند مدتی سردرگم هستند توصیه می شود تعداد زیادی دانخوری خروس در دوران پرورش در سالن خروس قرار دهید تا به آن عادت کنند.

2- وقتی خروسها را با مرغها مخلوط شدند نباید بلافاصله دان را از رشد به دان خروس تبدیل کرد چرا که رشد آنها تمام نشده و تا هفته 30 به بلوغ کامل نمیرسند بنابراین دان رشد را حداقل تا هفته های 28 تا 30 به تاخیر باید انداخت

3-وقتی خروسی از ریزش دان در سر زاویه ها یا ترافها روی کود تغذیه می کند، کود نرم نمی تواند باعث سائیده شدن نوک شود، و منقار رشد خواهد کرد. خروسی هم که تغذیه ضعیف دارد و مرغ های ناتخم هم رشد نوک دارند.

4-خروسهای ضعیف یا خروسهایی که رنگ صورت آنها در حال سفید شدن است یا عضلات سینه در حال تحلیل رفتن و خنجری شدن هستند یا خروسهای خیلی فعال را می توان در پن قرار داد. البته نباید تراکم بالا رود. در این پن مرغ نباید باشد چون توسط خروسها به فنا خواهد رفت. دان این خروسها را 10 تا 15 گرم بیشتر از خروسهای نرمال قرار دهید. یا  بهتر است 5 گرم دان و 10 گرم دانه جو به آنها داد تا زودتر به حالت نرمال برگردند.

5-یک سی سی لینکواسپکتین  تزریق شد که در کاهش لنگش موثر است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه